המאמר מוגש בחסות מט"י חולון
משפט המפתח: בהעדר רעיון עסקי טוב ונכון עבור העסק חדש – חבל להתחילו.
מהו רעיון עסקי טוב? רעיון עסקי טוב צריך לתת מענה לצורך אמיתי של השוק.
איתור הצורך וקביעת אופן מתן המענה לשוק זהו מהותו של הרעיון העסקי הטוב.
שאלות לצורך " זיקוק" הרעיון העסקי:
קהל יעד/מטרה / סיבת הפניה לקהל זה / מהו צורך של השוק ואין לו מענה זמין / בדיקת אפקטיביות הרעיון בדרך של עלות/תועלת. / דרכי הגעה לקהל היעד /מהו החידוש הנותן את היתרון היחסי.
בכל רעיון עיסקי רצוי שתהיה חדשנות ו/או יתרון יחסי.
החדשנות יכולה לבוא לידי ביטוי בהיבטים שונים: במיקום הגיאוגרפי, במוצר, באופן מתן השרות, באופן המכירה , בשוק אליו פונים , בתמהיל הנמכר , במארז, ברעיון ועוד.
בחינת איכותו של הרעיון העסקי:
ניתן לבחון את איכות הרעיון על פי מספר פרמטרים: בחינת הצורך , בחינת החדשנות, בחינת הפוטנציאל, בחינת המתחרים, בחינת המגבלות , בחינת ההשקעה ועוד.
יכולת השקעה ראשונית :
משפט המפתח: בהעדר יכולת השקעה ראשונית אין עסק.
מקורות לגיוס השקעה
מקורות עצמיים = הון עצמי
מקורות חיצוניים = בנקים , חברות מימון , מטי"ם , שותפים (בנהול במניות).
מה צריך להנחות אותנו בעת גיוס/יצירת ההון הראשוני ?
הגדרה מהו הקף ההשקעה הנדרש להקמת העסק.
החלטה מה יהיה חלקנו בעסק ( האם רוצים שליטה).
החלטה מה רמת הסיכון האישי אליה אנחנו מוכנים להיחשף.
הערכה מהו כושר ההחזר הפוטנציאלי של העסק.
נקודות למחשבה בעת החלטה על גודל וסוג ההשקעה הנדרש ?
בעת פתיחת העסק חייבים להכין מרווח נשימה פיננסי הבנוי על עתודות כספיות.
שותף או משקיע מקטינים את הסיכון שלי ומצד שני גם מקטינים את הרווח העתידי שלי
סוג המשקיע המועדף עלי ( פיננסי – רק מכניס כסף , אסטרטגי – גם מכיר את התחום בו העסק פועל, פעיל – מעורב בניהול).
מה ההשפעה של הכסף העומד לרשות העסק על קצב ההתפתחות שלו ?
מהו אופן ההתפתחות המועדף עלי ( לאט ובזהירות, מהר ובאגרסיביות….)
מהו אופן ההתפתחות הנדרש על פי מצב השוק?
שיקולים בהחלטה להניע את העסק (כן או לא)
מהו ההון הראשוני הנדרש שבלעדיו אין עסק ( לא להתפשר)?
האם יש לי את היכולת לגייס את ההון הזה ?
האם יש לי את היכולת לספוג את מחיר הכשלון אם יהיה ?
האם יש לעסק כושר להחזיר את ההשקעה ובאיזה טווח זמן.
מה האלטרנטיבות שלי לכסף או לזמן שלי ?
מה הן ההעדפות והנטיות האישיות שלי ?
יכולת פיננסית לעבור את תקופת המעבר (הקמה, הרצה, חדירה לשוק, הגעה לאיזון תפעולי ותזרימי)
משפט המפתח: בתקופה הראשונה של העסק החדש ההוצאות יעלו על ההכנסות (תזרים שלילי). הכרחי להכין עתודות כספיות אשר יוכלו לגשר על התזרים השלילי.
להלן מספר נושאי חובה שבעל העסק החדש להכירם הקשורים לנושא:
הגעה לאיזון תפעולי:
איזון תפעולי הוא המצב בו העסק מחזיר את ההוצאות התפעוליות השוטפות שלו ללא קשר להשקעה שבוצעה. כל עוד העסק לא באיזון תפעולי הוא דורש הזרמת עוד כסף חדש לתוכו לצורך קיום הפעילות השוטפת ( לא הוצאות המימון על ההשקעה). חשוב ביותר לתכנן ולהעריך היטב (כולל טווחי בטחון ) מהו הזמן שיידרש ומהי כמות הכסף שתידרש עד ההגעה לאיזון תפעולי.
ההגעה לאיזון עיסקי:
איזון עסקי משמעו כי העסק מצליח להחזיר את ההוצאות השוטפות שלו ואת הוצאות המימון שלו שנוצרו עקב השקעה הראשונית. זהו המצב בו העסק מתחיל לעמוד בזכות עצמו.
תזרים מזומנים חיובי:
תזרים מזומנים חיובי הוא מצב בו הכנסות העסק בתקופה מכסות את הוצאות העסק באותה התקופה ועוד נשאר כסף.
בנית תוכנית עסקית ותזרימית וביצוע מבחני רגישות.
התוכנית העסקית והתזרימית של העסק מציגה את ההתפתחות העסקית והתזרימית של העסק על פני זמן. מבחני הרגישות לתוכנית בוחנים מה יקרה לתוצאות התוכנית אם חלק מהפרמטרים שבתוכנית יתנהגו שלא בהתאם לתכנון. מבחני הרגישות חשובים על מנת לייצר מספר תרחישים אפשריים של התפתחות העיסקית על פני זמן. התוכנית העסקית הכוללת הינה חשובה ביותר בהיותה המדד על פיו אנחנו בוחנים את התפתחות העסק על פני זמן ומוודאים שאנחנו על המסלול הנכון על פי התכנון.
בחירה של ופעולה נכונה עם "השותפים העסקיים העקיפים" :
משפט המפתח: בחירת "השותפים העסקים העקיפים" מהווה גורם מהותי בהצלחת העסק.
שותפים עסקיים עקיפים הנם: הספקים, הלקוחות, המתחרים והבנק. עם כל אחד מהגורמים הללו חשוב לדעת לפעול נכון על מנת להבטיח הצלחתו של העסק
הספקים:
האמינות שלנו, איכות המוצר אותו אנו מספקים , רמת השרות, המימון אשר ביכולתנו לתת ללקוחות, תלויים במידה לא מעטה באיכויות ויכולות הספקים איתם אנו עובדים.
הלקוחות:
אמינות הלקוחות, יציבותם הפיננסית , דרישות האיכות שלהם, הנאמנות שלהם
האנרגיה הנדרשת לטפל בהם ויכולת התפתחות והגדילה שלהם משפיעים באופן
מהותי ביותר על יכולת התפתחות ואף על יכולת ההישרדות של העסק.
בחירה נכונה של לקוחות הנה קריטית לעסק.
המתחרים:
מדיניות המחירים, אסטרטגית המכירה , אסטרטגית התמיכה והשרות שלנו יושפעו תמיד
מהאופן בו פועלים המתחרים בשוק.
מתחרים טובים יכולים לשמור על השוק ואף לסייע בפיתוחו. מתחרה רע יכול להרסו.
הבנקים:
הבנק הינו הספק של המוצר החשוב ביותר לעסק- הכסף.
חשוב לשתף את הבנק בתוכניות העתידיות, בשיקולים העסקיים, בהתלבטויות העסקיות
ולהפכו לשותף.
חשוב ביותר לשמור על אמינות מול הבנק – היעדים העסקיים המוצגים לבנק חייבים להיות
ברי השגה בוודאות גבוהה ביותר.
אישיותו של היזם.
משפט המפתח:
היזם הינו המנוע של העסק החדש: מקוריותו, נחישותו, חוסנו, יכולת התקשורת והשכנוע שלו והנכונות ללמוד ולהתפתח ישפיעו מהותית על סכויי ההצלחה של העסק.
קווי אופי / דפוסי פעולה אשר חשוב לפתחם בדרך להצלחה כיזם:
יכולת הנעה עצמית מ"אפס" – Self Starter היזם כגורם המרכזי והמהותי בעסק – זהו הכח המניע של העסק.
הגדרת המטרה אליה שואפים והפנמתה – תנאי הכרחי להתמודדות עם קשיי הדרך.
יכולת ונכונות ללמוד – תנאי הכרחי להתפתחות ולהשגת המטרה בדרך הנכונה ( היעילה).
נחישות – הפיכת כל מכשול למנוף לפיתוח יכולות נוספות.
יצירתיות – להימנע מלהיתקע בקיבעונות שלך ושל סביבתך.
אמונה ביכולת האישית ובדרך – יציבות, לא לאפשר לכל אחד ולכל אירוע "לנדנד" אותך
קבלת החלטות מהירה והצמדות לדרך – המערכת העסקית מחייבת יכולת החלטה ותגובה מהירה
יצירת מערכות יחסים חיוביות עם הסביבה העסקית – תנאי חשוב להצלחה.
גישה חיובית – מתן משמעות נכונה לעובדות ושמירת האופק.
בעל יכולת מיקוד במשימה ! Focus Focus Focus